SöySəl Evi--- خانه شعر تركي

نوبل جاييزه سي آلان اورهان پاموك

سه شنبه 23 خرداد 1391
+0 به یه ن
اورهان پاموك در سال 1952 در محله نيشان تاشي استانبول تركيه چشم به جهان گشود

وي تحصيلات خود را در كالج روبرت به پايان برد و به مدت 3 سال در رشته معماري در دانشگاه تكنيك استانبول به تحصيل پرداخت.

اورهان پاموك يكي از مشهورترين رمان نويسان معاصر تركيه بشمار مي آيد. اين نويسنده در سال 1976 از انيستيتوي خبرنگاري دانشگاه استانبول فارغ التحصيل شد و از سال 1974 به بعد نيز به نگارشي منظم پرداخت.

اولين رمان وي يعني جودت بيك و پسران در سال 1979 جايزه رمان نويسي انتشارات مليت و جايزه رمان‌نويسي اورهان كمال در سال 1983 و جايزه فرانسوي كشف اروپا در سال 1991 را به خود اختصاص داد.

پاموك بعد از رمان قلعه سفيد كه در سال 1985 منتشر شد، در سطح جهان مطرح شد. بعد از چاپ اين كتاب، آثار پاموك به زبان‌هاي مختلف ترجمه شد و وي نيز برنده چندين جايزه ادبي در سطح جهان شد. در اين كتاب داستان دوستي برده‌اي ونِيزي با عالمي عثماني را نقل كرده است.

كتاب ديگر او استانبول، خاطرات و شهر نام دارد. اورهان پاموك به خاطر نگارش كتاب نام من قرمز شايسته دريافت بزرگترين جايزه نقدي ادبي جهان (MPAK) يعني جايزه ادبي دوبلين شناخته شد.

كتاب سياه اثري ديگر از اين نويسنده مي‌باشد كه در سال 1990 به بازار عرضه شد. اين كتاب با غناي ادبي و احساسي معاصر يكي از بحث برانگيزترين نمونه‌هاي ادبي ترك محسوب مي‌گردد.

كتاب برف در سال2002 به چاپ رسيد و محبوبيت غير قابل تصوري در ميان علاقه‌مندان و خوانندگان آثار اين نويسنده پيدا كرد. آثار اين نويسنده به 30 زبان دنيا ترجمه شده است.

پاموك در سال‌‌هاي مياني دهه هشتاد با هماهنگي با انتشارات ققنوس و مترجم آثارش،ارسلان فصيحي، به نمايشگاه كتاب تهران آمد و چند روزي را در تهران با روزنامه‌نگاران به گفت وگو پرداخت و كتاب‌هاي منتشره خود به زبان فارسي را براي مشتاقان امضاء كرد.

اورهان پاموك در سال 2006 با كتاب‌هايي مانندقرمز نام من است و برف برنده جايزه نوبل ادبيات اعلام شد.

از كتب و آثار معروف اين نويسنده مي‌توان به كتاب‌هاي: نام من قرمز/ قلعه سفيد/ جودت بيك و پسران/ صورت پنهان/ كتاب سياه/ مابقي گها/ خانه سكوت/ زندگي نوين/ برف/ استانبول: شهر و خاطره ها/ چمدان پدرم/ موزه معصوميت اشاره كرد.



بؤلوم : اورهان پاموك AN-TR
یازار : ائشيلداق


بلاگا گؤره



    شعر توركي- خانه شعر توركي-شاعران و اديبان تورك-بيوگرافي شاعران تورك-زندگي نامه شاعران تورك-سويسل-
    شعر تركي-خانه شعر تركي-شاعران و اديبان ترك-بيوگرافي شاعران ترك-زندگي نامه شاعران ترك-

بؤلوم لر

سون یازیلار

باغلانتی لار

یولداش لار

آرشیو

ایمکان لار

سایغاج