SöySəl Evi--- خانه شعر تركي

مرحوم استاد انور اردبيلي (امين الشعرا )

شنبه 29 مهر 1391
+0 به یه ن

مرحوم استاد انور اردبيلي :

حاج قدير جليل زادگان فرزند حاج يوسف متولد سال 1310 يكي از شاعران خوش قريحه عاشورايي است كه در دوره تحصيل از شاگردان ممتاز بوده ، با داشتن استعداد درخشان ، به تشويق پدر خويش به شغل آزاد روي آورد ولي از مطالعه در زمينه مسائل مذهبي ، اخلاقي و متون كلاسيك ادبيات فارسي و توركي غفلت نورزيد . از 15 سالگي به شعر و شاعري دل بست و در ميان شيوه هاي مختلف سخنوري ، مرثيه سرايي و سوگچامه پردازي را بر گزيد ودر اين امر در افزايش ملاحت بيان و بلاغت كلام و فصاحت پيام هاي شاعرانه اش ، تاثير گذاشت .

وي مردي نيك نفس و سخاوتمند بود و در كرامت و گشاده دستي شهرت داشت و عايدات حاصله از تجارت فرش را در امور عام المنفعه و رفع نيازهاي خانوادهاي كم درآمد مصرف مي كرد.

وي شور و عشق فراواني به اهل بيت (ع) و به ويژه سيد الشهدا (ع) داشت و اوقات فراغتش به سرودن شعر مي گذشت . بطوري كه در زمان حيات خود 10 جلد كتاب حاوي اشعار فارسي و توركي آذربايجاني به اسامي زير به چاپ رسانيد .

1-     جلوه ي عاشورا

2-     انقلاب كربلا

3-     مردان جاويد (چهارده معصوم )

4-     يادگار انور

5-     پيام عزا

6-     قيام زينب

7-     حماسه شهدا

8-     افق شهادت

9-     فرياد خون

10-سيماي عاشورا

از وي اشعار ادبي ، اجتماعي و مذهبي فراواني در قالبهاي غزل ، قصيده ، مثنوي و انواع ديگر شعر باقي مانده است كه اين اشعار و آثار فرزندان معنوي و ثمره عمر وي تلقي مي شوند .

ضمنا" مجلدات 11 و 12 آثار معظم له به نامهاي صداي عاشورا و آخرين يادگار توسط بازماندگان آن فقيد سعيد چاپ و منتشر شده است .

استاد انور از بنيانگذاران انجمن ادبي شعراي آل محمد (ص) ، انجمن ادبي حافظ و انجمن شعر و ادب وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اردبيل مي باشد .

وي روز 6 ارديبهشت 1371 دچار سكته مغزي گرديد و سرانجام ساعت چهار و نيم بعداز ظهر روز جمعه 19 ذيقعده 1421 برابر با اول خرداد 1371 دار فاني را وداع گفت و در قبرستان قاسميه دفن گرديد و روحش به وصال حضرت حق نا ئل شد .



بؤلوم : اوزگور يازيلار(مطالب آزاد)
یازار : ائشيلداق


بلاگا گؤره



    شعر توركي- خانه شعر توركي-شاعران و اديبان تورك-بيوگرافي شاعران تورك-زندگي نامه شاعران تورك-سويسل-
    شعر تركي-خانه شعر تركي-شاعران و اديبان ترك-بيوگرافي شاعران ترك-زندگي نامه شاعران ترك-

بؤلوم لر

سون یازیلار

باغلانتی لار

یولداش لار

آرشیو

ایمکان لار

سایغاج